Toimeksiantajamme oli Suomenlinnan Viaporin Kekri -tapahtuma. Viaporin Kekri on Krealle toimeksiantajana tuttu jo aiemmalta opintojaksolta, jossa keskityttiin asiakasymmärryksen lisäämiseen. Tällä kertaa krealaisten tehtävänä oli pureutua Viaporin Kekri -tapahtuman brändin kirkastamiseen ja luoda asiakkaalle markkinointiviestinnän sisältöjä sekä kohderyhmälähtöinen mediasuunnitelma.
Valmentajamme Jenni Brisk ja Hanna Tattari muodostivat meistä krealaisista mahdollisimman toimivat ja tasapainoiset ryhmät työskentelyä varten, kuhunkin tiimiin nimettiin myös projektipäällikkö. Kaikki kahdeksan tiimiä lähtivät tammikuussa innolla työstämään projektia briiffin mukaisesti, tähdäten maaliskuun väliesitykseen. Esitykset pidettiin Viaporin Kekrin pääkallopaikalla, eli historiallisessa Suomenlinnassa. Brändin kirkastus piti sisällään mm. kilpailija-analyysin, pääviestin määrityksen, brändipersoonan kuvauksen, äänensävyn määrityksen sekä kuva- ja värimaailman suunnittelun.
Toimeksiantajat valitsivat esityksistämme Suomenlinnan brändiin sopivimman ja määriteltyjä kohderyhmiä parhaiten puhuttelevan ehdotuksen. Nebula-nimisen tiimin esityksessä erottui edukseen mm. selkeästi kuvattu äänensävy ja uudennäköinen värimaailma, jossa pääväri sumuinen sininen poikkeaa kaikista muista kekritapahtumista.
Väliesitysten jälkeen purimme toimeksiantajilta saadun palautteen ja jatkoimme projektin työstämistä. Teimme työnjakoa ja jokainen tiimi lähti suunnittelemaan sisältöä omaan teemaansa, joita olivat esimerkiksi äänimaailma ja kauhu, Kekrin historia ja tarinat, tapahtuman ruokatarjonta, osallistaminen somessa ja vaikuttajamarkkinointi. Tiimit tuottivat erilaisia sisältöjä tapahtuman markkinointiin eri näkökulmista ja nämä esitettiin loppuesityksessä toukokuussa.
Tehtävä on opettanut meille paljon työskentelemisestä oikean toimeksiantajan kanssa ja siksi projektin edistämiseen on suhtauduttu siihen vaadittavalla vakavuudella. Ryhmät saivat valmentajilta vinkkejä sekä hyvää palautetta uusien ideoidensa suhteen. Toimeksiantajamme Heidi O’Gorman Suomenlinnan Hoitokunnasta oli todella tyytyväinen kaikkiin tuotoksiin, joita olimme kurssin aikana saaneet aikaan. Erityisen kiitollinen Heidi oli siitä, miten arvokasta tietoa hän projektimme pohjalta sai, siitä miten käytännönläheisiä ja konkreettisia ehdotuksia jokaisella ryhmällä oli hänelle tarjota, sekä kaikista pitkälle mietityistä ratkaisuista. Jokaisen aiheen osalta tuli paljon toteuttamiskelpoisia ideoita, ajatuksia ja ehdotuksia, että niistä riittää varmasti monelle vuodelle, jos kaikkia ei päästä heti tänä vuonna toteuttamaan.
Asiakas oli vaikuttunut koko ryhmän luovuudesta ja siitä, miten ammattimainen ote Krealla oli projektin tuottamisen suhteen. Hänen sanojansa lainaten, meillä oli pro-meininki koko kevään ajan ja lopuksi hän kehottikin meitä hakemaan mukaan Suomenlinnan tulevien tapahtumien järjestämiseen, koska hän uskoo meillä olevan paljon annettavaa alan parissa.
Kirjoittajat: Julia Posti, Pinja Potasev ja Sara Beldjerd