Krealaiset Juuso Saarela, Emma Liitos, Heli Puustinen, Carolina Simberg ja Laura Vartiainen edistämässä graafista ohjeistoa yhdessä toimeksiantajien Sari Haaviston ja Sami Nykterin kanssa.
Saimme toimeksiannon Kiertotalousosaamiskeskukselta, joka tarvitsi uuden nimen, visuaalisen ilmeen sekä graafisen ohjeiston. Kiertotalousosaamiskeskus on Suomen ensimmäinen valtakunnallinen korkeakoulupohjalta toimiva palvelu, joka vastaa pk-yritysten kiertotalousosaamisen ja kehittämisen tarpeisin. Verkkopalvelussa yritykset voivat olla osa kiertotalousverkostoa ja samalla saada tietoa ajankohtaisista tapahtumista. Osaamiskeskuksen toimintamallien on tarkoitus luoda taloudellista kasvua yritykselle samalla, kun yritys toimii vastuullisesti kohti parempaa tulevaisuutta. Tulevaisuuden visiona on tehdä Suomesta johtava kiertotalouden edistäjä.
MITÄ?
Tehtävämme oli suunnitella visuaalinen ilme ja ohjeistukset, miten viestiä ja markkinoida palvelua. Tärkeimmät suunnittelemamme elementit olivat uusi nimi, logo, väri- ja kuvamaailma, typografia, infografiikka ja brändin äänensävy.
Pohdimme erityisesti, miten saisimme Kiertotalousosaamiskeskuksen näyttämään kiinnostavalta ja houkuttelevalta väylältä yrittäjille siirtyä kiertotalouteen. Brändipersoonan tulisi olla helposti lähestyttävä, tuntea rahan arvon ja tietää keinot sen saavuttamiseksi. Sen tulisi inspiroida muita ja auttaa kehittymään yhdessä.
Lopputuotoksemme eli graafinen ohjeisto määrittelee brändin visuaaliset ja viestinnälliset elementit. Se toimii oppaana kaikille tahoille, jotka ovat osallisina brändin luomisessa varmistaen johdonmukaisuuden kaikissa brändin kosketuspisteissä. Tämä tuo brändille lisäarvoa luomalla tunnistettavuutta, luottamusta sekä uskottavuutta.
MITEN?
Ideointi alkoi innokkaasti viidessä tiimissä. Haasteena oli kaikkien tiimin jäsenten ideoiden yhteensovittaminen. Samalla suunnittelimme palvelulle myös helpommin lähestyttävää nimeä. Työstimme asiakkaalle viisi erilaista esitystä. Työkaluna käytimme Adoben Illustrator, Photoshop ja InDesign -ohjelmia. Monen viikon intensiivisen työskentelyn jälkeen pidimme väliesitykset toimeksiantajille, jonka jälkeen he valitsivat parhaat ideat jatkokehitettäväksi.
Uudeksi brändin nimeksi valittiin Kiertotalousakatemia, koska se viestii yrityksille korkeakoulujen välisestä yhteistyöstä kiertotalouden edistämiseksi. Se kuvastaa myös Kiertotalousakatemian roolia koulutuksen ja asiantuntijuuden välittäjänä.
Asiakkaan palautteen perusteella oli sujuvaa lähteä työstämään ja kehittämään visuaalisia ideoita eteenpäin.
MILLAINEN LOPPUTULOS?
Kiertotalousakatemian uudeksi logoksi valittiin kahdesta elementistä muodostuva tyylikäs kuvio.
”Logon suunnittelussa pohdittiin aluksi ikuisuussymbolia ja sen muotokieltä ja vähän kuin sattumalta aseteltiin logon elementit niin, että ne muistuttavat enemmänkin simpukoita.
Tavoitteenamme oli tehdä logosta ajaton, mutta silti moderni. Halusimme äänensävyn olevan tarinallinen, kannustava, hyötyä korostava ja asiantunteva. Myös värit ja kuvamaailma suunniteltiin tukemaan uutta konseptia mahdollisimman hyvin.”
– Krean opiskelija Heli Puustinen
Krealaisten suunnittelema logo Kiertotalousakatemialle
Graafiseen ohjeistoon koottiin myös värit, typografia, slogan, brändipersoonan ja äänensävyn määritys, valokuvat ja kuvaohjeet, ikonit, infograafit sekä sovelluksia edellä mainittujen käytöstä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa sekä nettisivuilla.
Krealaisten ehdottama nettisivun uusi visuaalinen ilme
MITEN MENI?
Loppupresentaatiossa esitimme valmiin graafisen ohjeiston ja muutamia sovelluksia sen käytöstä. Toimeksiantajien reaktio oli innostunut ja iloisesti yllättynyt krealaisten ammattitaidosta. He kehuivat visuaalisen ilmeen Alvar Aaltomaista designia ja toimivaa värimaailmaa, joka on heidän mielestään arvokas, mutta brändiin sopiva. Myös graafisen ilmeen sovellukset koettiin todella onnistuneiksi ja käyttäjäystävällisiksi.
”Odotukset on ylitetty. Opiskelijoilla on ihan mielettömän kova draivi tehdä asioita oikealla tavalla. Olimme yllättyneitä krealaisten ammattitaidosta ja olemme tosi tyytyväisiä projektin lopputuotoksiin.”
– Sami Nykter, Projektipäällikkö, Haaga-Helia
MITÄ OPIMME?
Tämä oli todella jännittävä projekti, sillä pääsimme toteuttamaan oman visiomme toimeksiannosta, sekä tekemään merkityksellistä markkinointityötä, jota voimme hyödyntää tulevaisuuden työelämässä. Vaikka projekti oli haastava ja aikaa vievä, lopputulos oli sen arvoinen. Opimme myös käyttämään uusia ammattimaisia työkaluja visuaalisen ilmeen luomisessa. Jotkin työkalut olivat täysin vieraita, mutta oli mielenkiintoista ja hauskaa päästä tutustumaan niihin. Tässä projektissa saimme maistiaisen tulevan suuntautumisemme ja alan osaajan työstä.
Kirjoittajat: Elhama Frutan, Samuel Sloan ja Anna Ebralidze