Haastattelimme Luova toimisto Krean alumnia Anni Turusta Orange Advertising -mainostoimistossa Helsingin sydämessä. Anni työskentelee projektipäällikkönä, ja tekee välillä myös digimarkkinointia ja sisällöntuotantoa asiakkaille.
Jo ensimmäinen Krea-projekti toi AdProfit Junior -menestyksen
Annin lempiprojekti Kreassa vaati paljon, mutta antoi sitäkin enemmän. Hän osallistui monelle krealaiselle tuttuun AdProfit Junior -kilpailuun vuonna 2015 ja saavutti parinsa Laura Ylä-Ajoksen kanssa kolmannen sijan kampanjaehdotuksellaan, joka kannusti vastuulliseen hanapakkausten kierrätykseen.
Urakan alussa Annilla ei ollut mitään kokemusta mainonnan projekteista, mutta matkan varrella hän pääsi juoneen mukaan. ’’Työtä oli älyttömästi, ja välillä sitä oli tuskallisen runsaasti. Vasta jälkeenpäin ymmärsin, kuinka paljon opin projektin aikana’’, kertoo Anni. Alko myös toteutti juuri Annin ja Lauran kampanjan käytännössä. Edelleenkin sen Krea-projektivaiheessa suunniteltua visuaalista ilmettä voi ihailla Alkon liikkeissä.
Kampanja saavutti kaikki sille asetetut tavoitteet, ja se onnistui kolminkertaistamaan hanapakkausten palautusmäärät. Tästä irtosi Annille hyvä referenssi harjoittelupaikan hakuun. “Saimme AdProfit Junior -sijoituksestamme kunniakirjan sekä kampanjan kautta konkreettista näyttöä siitä, että osaamista löytyy.”
Ura projektipäällikkönä tähtäimessä jo Kreassa
Harjoittelupaikka mainostoimisto Orange Advertisingissa löytyi Krean kautta. Anni halusi hakea työharjoittelijaksi juuri projektipäällikön toimeen. ”Tiesin heti, että haluan projektinhallinnan puolelle.”
Mainosprojektien työstäminen on hiukan erilaista koulussa ja työmaailmassa: “Kreasta jäi hyvä ja kokonaisvaltainen kokemus siitä, mitä kaikkea käytännössä tehdään, mutta mainostoimistossa työt jakautuvat tiukemmin ihmisten välillä.”
Puolen vuoden työharjoittelun jälkeen Anni pääsi kunnolla sisään mainostoimiston menoon. ”Kannattaa panostaa työharjoitteluun, sitä arvostaa nyt ihan eri tavalla kuin kouluaikoina.”
Projektipäällikön työ on asiakaspalvelua
Anni vastaa Orange Advertisingilla asiakasprojektien kulusta, yhteydenpidosta ja lopputulosten tarkastamisesta. Hän auttaa luovaa tiimiä saavuttamaan parhaan tuloksen ja pysymään aikataulussa. “Tässä hommassa asiakaspalvelutaidot ja hyvät kommunikaatiovalmiudet on oltava hallussa. Isona valttina on suomen kieliopin hallinta.”
Annin päätyövälineenä on sähköposti, ja toiminnanohjausjärjestelmäkin on ahkerassa käytössä. ”Kuvittelin opiskeluaikana, että tässä työssä on enemmän glamouria, mutta tämäkin on toimistoduunia. Tykkään kyllä älyttömästi.”
Projektinjohtamisen ohella Anni on päässyt käsiksi myös digitaaliseen markkinointiin. “Vaikka olen intohimoinen projektipäällikkö, olen aina ollut kiinnostunut myös digimarkkinoinnista ja sisällöntuotannosta. Olen täällä päässyt tekemään myös niitä, kun itsellä on ollut intoa ja osaamista.”
Lempiprojekti Orangella
Annin lempiprojekti Orangella tähän mennessä on ollut puolivuotisen tapahtumakiertueen toteutus. Kyseessä oli monikanavainen kampanja, jota mainostettiin Suomessa kautta maan. “Projekti oli mielenkiintoinen, koska se oli niin iso kansainvälinen hanke, jossa sai paljon vastuuta nopeasti.”
Projektissa oli mukana kuusi yritystä. Tällaisen ison paletin keskellä toimittiin asiakkaan toiveiden mukaisesti. “Koordinoin mainonnan suunnittelun ja tuotannon muiden tahojen kanssa. Vastasin myös tuotettuun materiaaliin liittyvien sopimusvaatimusten täyttymisestä.”
Projekti testasi Annin kokonaisuuden hallintaa ja viestintätaitoja. Projektipäällikön oli operoitava asiakkaan, tapahtumakiertueen Suomeen tuoneen yrityksen sekä omien työntekijöiden lisäksi muun muassa tapahtumatoimiston, mediatoimiston ja tuotantoyhtiön kanssa. ”Kaikki oli pidettävä jatkuvasti ajan tasalla.”
Projektipäällikön vinkit krealaisille
1. Työharjoitteluun kannattaa panostaa, se avaa ovet alalle.
2. Astu haasteisiin rohkeasti, tekemällä pääsee eteenpäin ja apua on saatavilla.
3. Stressikynnys kasvaa kokemuksen myötä. Työ tuntuu jatkossa helpommalta kuin alun epävarmassa tilanteessa.