Mediatoimisto Caratin aulassa vastaamme astelee rennon oloinen mies farkuissa ja Reino-tohveleissa: hän on strateginen suunnittelija Lasse Iskanius. Lassen ystävällisesti myhäilevästä olemuksesta ei mainos- ja mediamaailman hektisyys juuri välity.

Hissi vie meidät ylös Mediatoimisto Caratin uusiin toimistotiloihin. Kokoushuoneen ikkunasta näkee suoraan Helsingin Tuomiokirkolle.

Luonteva uravalinta

Työ digitaalisen median parissa oli Lasselle helppo valinta. Ensiaskeleen kohti nykyistä työtään Lasse otti vuonna 2005, kun hän armeijan jälkeen pääsi sisään Haaga-Heliaan.

Parin vuoden opiskelun jälkeen Lasse sai harjoittelupaikan mediatoimisto MEC Finlandissa. Lasse teki heille myös opinnäytetyönsä. Työn aiheena oli sosiaalisen median seurannan analyysi Transformers 2 -elokuvalle.

Carat on Lassen uralla jo neljäs mediatoimisto. Kaksi viimeisintä työpaikanvaihtoa on sujunut kivuttomasti, kun kilpailevan yrityksen toimitusjohtaja on ottanut Lasseen yhteyttä ja tarjonnut paikkaa omasta tallistaan.

“Mietiskelin omia intohimojani ja käyttäytymistäni silloin opiskeluaikoina ja tuli saman tien mieleen, että hei, mähän muutenkin hengaan netissä kahdeksan tuntia päivässä.”

Työt työajalla

Vaihtelevien ja monipuolisten työpäiviensä aikana Lasse käy keskustelua medioiden kanssa, suunnittelee asiakkaille kokonaisvaltaisia kampanjoita. Hän on myös vastuussa siitä, että kaikki toimiston työntekijät ovat perillä digimaailman uutuuksista ja mahdollisuuksista. Kiireisten työpäivien keskellä Lasse iloitsee eniten kollegojen ja asiakkaiden hyvästä palautteesta.

Kotona hymyn Lassen huulille tuo kaksi pientä lasta. Työpäivät ovat joustavia ja töistä lähdetään hyvissä ajoin: ”Työt työajalla ja perhe perheajalla, vaikka nykyaikana rajat ovat häilyviä.”  Vapaa-aikanaan Lasse pelaa salibandyä kolmosdivarissa ja nauttii kesällä golfista.

Tehkää läksyt

Tuleville mainonnan ja yritysviestinnän tradenomeille Lasse antaa vinkin: ”Tehkää läksyt. Aina kannattaa lukea se ylimääräinen, mielenkiintoinen uutisartikkeli tai hakea lisätietoa siitä työpaikan tarjoajasta. ”

Työnhaussa kannattaa nähdä hiukan lisävaivaa. Voi tehdä esimerkiksi muutaman minuutin videon, johon kiteyttää, kuka on ja miksi haluaa töihin. Se jää työhönottajan mieleen huomattavasti paremmin kuin kasvoton CV. Hakemuksesta tulisi välittyä myös intohimo alaa kohtaan.

Lassen mielestä Suomen digimarkkinoilla on valtava potentiaali. Vaikka Suomi on yksi maailman digitalisoituneimmista paikoista, Lasse uskoo suurimman tsunamin olevan vielä tuloillaan.

”Kun älylaitteita aletaan käyttää kaikilla niillä edellytyksillä, joilla niitä todella pystyy käyttämään, niin se on menoa sitten!”