Entä jos työnhaku toimisikin ilman työelämän itsestäänselvyyksiä? Entä jos sääntöjä ei olisikaan?

Tästä ajatuksesta Luova toimisto Krea lähti rakentamaan Eka keikka -yrittäjyyskampanjaa yhteistyössä tanssitaiturina, puhujana, kirjailijana ja hyvinvointivalmentajana tunnetun Johannes “Hatsolo” Hattusen ja vaikuttajamarkkinointitoimisto Noord Agencyn kanssa.

Krealaisille tämä yhteistyö tarkoitti oikean työelämäprojektin lisäksi mahdollisuutta olla mukana rohkaisemassa muitakin nuoria tarttumaan tilaisuuksiin ja ottamaan askeleita kohti unelmia.

Hatsolo rohkaisee nuoria kevytyrittäjiksi

Projektin lähtötilanteessa sekä Krealla että Hatsololla oli aito tarve ja halu auttaa nuoria työllistämään itsensä kevytyrittäjinä. Tarjolle laitettiin viisi yhden päivän pituista työkeikkaa, joista työntekijät laskuttivat Hatsololta 100 euroa valitsemansa kevytyrittäjyyspalvelun kautta.

Projektin aloitusbriefissä esiin nousi vahvasti Hatsolon ajatus elää omaa elämäänsä niin, että uskaltaa tavoitella asioita, joiden tekemisestä nauttii. Hän myös painotti, että koulutustausta ei välttämättä määritä työuraa, vaan tärkeintä on usko omaan tekemiseen.

Hatsolo toivoi, että työnhaun rajoja rikottaisiin. Tavoite oli kehittää Eka keikka -kampanjaan konsepti, jossa on yllätyksellisyyttä, erilaisuutta, punkkia ja kapinaa. Kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa haluttiin ottaa huomioon, että kampanja on helppo toteuttaa myös uudelleen ja uusilla keikoilla.

Unelmat työnhaun inspiraationa

Jokainen Krean opiskelijatiimi teki oman konseptiehdotuksen, joista ”Mikä on sun unelma?”-konsepti valittiin äänestyksen jälkeen voittajaksi. Saimme tiimeissä arvokasta kokemusta työelämästä, sillä joskus omat, erinomaisiltakin tuntuvat ideat täytyy unohtaa ja vaihtaa lennosta uuteen. Loistavan konseptin tunnistaa siitä, että se on monikäyttöinen ja innostaa ideoimaan lisää.

Unelmia heräteltiin punk-hengessä käyttämällä pilviä ja pastellivärejä yhdistettynä punaiseen graffitiin. Ei ehkä tavallisin yhdistelmä, mutta siihenhän emme pyrkineetkään. Unelmia viedään eteenpäin oikeanlaisella asenteella, ja juuri siitä punk-henkisessä graffitissa on kyse. Tämä näkyi myös visuaalisissa materiaaleissa, joita tuotimme.

Konseptina unelmien tavoittelu oli selkeä ja moniulotteinen sekä helposti yhdistettävissä kaikkien ryhmien visuaalisiin materiaaleihin. Vaikka kärsimme luovan suunnittelun aikana umpikujista ja tyhjän paperin syndroomista, pystyimme kuitenkin tiimeinä tuottamaan uusia ehdotuksia ja jatkamaan ideointia. Lopputuloksena syntyi materiaalia, johon kaikki tiimit olivat tyytyväisiä. Materiaalimme myös osui tavoittelemamme kohderyhmän tone-of-voiceen eli äänensävyyn, jolla viestimme.

Asenne ratkaisee, kun haet ekaa keikkaa!

Eka keikka -rekrytoinnissa korostui ’’mitä vaan’’ -asenne, joka antaa hakijalle vapauden tuoda esiin omaa persoonaa juuri kuten itse haluaa. Tavoitteena oli myös, että nuoret voivat lähettää hakemuksen matalalla kynnyksellä, ilman turhaa jännitystä ja oman osaamisen kyseenalaistamista.

Hakemuksia tuli satakunta, ja jokaiselle tarjolla olevalle työtehtävälle löytyi oma osaaja. Eka keikka -kampanjan tavoitteena oli rikkoa työnhaun rajoja sekä kannustaa nuoria kokeilemaan kevytyrittäjyyttä.  Nämä keikkalaiset ovat nyt kokemusta rikkaampana suuntaamassa kohti omia unelmiaan, kuten myös me Luova toimisto Krean opiskelijat. Kampanjaa tehdessämme otimme myös itse askeleen kohti omia ammatillisia unelmiamme.

Miten projekti auttoi krealaisia?

”Käytännönläheinen asiakastyö auttoi meitä krealaisia kohti omaa unelmaamme työskennellä markkinoinnin ammattilaisena. Inspiroivaa oli myös jatkuva vuorovaikutus Hatsolon kanssa ja nopea etenevä tahti kampanjassa.”

Miltä työelämälähtöinen opiskelu tuntui?

”Tässä tavassa opiskella korostuu jatkuva vuorovaikutus toimeksiantajan kanssa sekä projektin eläväisyys, mikä on lisännyt kokemusta tekemämme työn merkityksellisyydestä todella paljon. Joskus tilanteet ja suunnitelmat muuttuvat ihan täysin, ja deadlinet ovat välillä tiukkojakin. Tämä kaikki antaa realistisen kuvan työelämästä.”

Asiakas

Vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyö Hatsolon kanssa (Noord Agency)