Haaga-Helian Luova toimisto Krean markkinoinnin ja viestinnän opiskelijat saivat sauna-aiheisen suunnitteluhaasteen, kun Sauna-lehti tilasi uutta näkemystä ja tuoreita ideoita lehden kehittämiseen. Tuloksena syntyi saunaseuralaisten ryhmähaastatteluihin perustuvaa lukijatutkimusta, luovaa konseptisuunnittelua ja ideoitujen konseptien mukaista tarinallista ja visuaalista sisältöä lehdelle.

Raikastavaa näkemystä Sauna-lehteen: kuumasta saunasta syvälle hyiseen veteen

Projektin alussa Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja Janne Koskenniemi sekä Sauna-lehden päätoimittaja Leena-Kaisa Simola vierailivat Luova toimisto Kreassa kertomassa Saunaseuran ja Sauna-lehden toiminnasta ja arvoista. Toimeksiantajan tavoite oli saada ulkopuolista näkemystä seuran toimintaan ja viestintään sen historiaa, kulttuuria ja arvoja kunnioittaen, mutta vahvasti eteenpäin katsoen ja saunojien uudet sukupolvet huomioiden.

Sauna-lehden päätoimittaja Leena-Kaisa Simola kehotti opiskelijoita haastamaan itsensä ja tiiminsä: ”Kuvitelkaa, että otatte kunnon löylyt hyvin lämmitetyssä saunassa ja hyppäätte sitten suoraa päätä avantoon.” Leena-Kaisan toiveissa oli lehden journalistisen ja visuaalisen linjan syvällekin menevää tarkastelua ja analysointia: ”Miten on onnistuttu nykyisen kohderyhmän näkökulmasta: mitä olemme tehneet oikein ja missä on tiputtu lauteilta?” Opiskelijoiden projektin tavoitteena oli kohderyhmätutkimuksen pohjalta ideoida lehdelle konsepteja, jotka vahvistavat lukukokemusta positiivisesti ja kannustavat osallistumaan keskusteluihin Sauna-lehden ja Saunaseuran kanavissa.

Kohderyhmä edellä konseptisuunnitteluun ja sisällöntuotantoon

Opiskelijatiimit heittäytyivät suunnitteluprojektiin omistautuneesti ja tehokkaasti. Sauna-lehden nykyisiä lukijoita haastateltiin Saunaseuran omissa tiloissa, jolloin päästiin tunnelmoimaan ja vaihtamaan ajatuksia Saunaseuran jäsenten kanssa suoraan ja heille tutussa ja tärkeässä miljöössä. Rohkeimmat opiskelijat jatkoivat juttua ryhmähaastattelun jälkeen vielä lauteillakin. Onneksi lukijahaastattelut päästiin tekemään kasvokkain, ennen kuin tiimien luova suunnittelutyö muuttui koronapandemian takia kertaheitolla etätyöskentelyksi.

Projektin aikana Krean opiskelijatiimit analysoivat lukijahaastatteluiden tuloksia ja ideoivat niiden perusteella kohderyhmää innostavia sisältökonsepteja. Lopuksi tiimit tuottivat konseptien mukaisia artikkelisisältöjä lehteen. Sisällöntuotantovaiheessa tiimit muun muassa haastattelivat eri alojen asiantuntijoita ja erilaisia saunojia sekä tuottivat haastattelujen pohjalta juttuja kuvineen ja leiskoineen.

Positiivista palautetta suunnittelutyöstä ja julkaisuja Sauna-lehteen

Krean opiskelijatiimit saivat kukin omille ideoilleen positiivista ja rohkaisevaa palautetta toimeksiantajilta läpi koko projektin. Kun opiskelijoiden valmiit tutkimustulokset, konseptisuunnitelmien kuvaukset ja artikkelisisällöt oli toimitettu Sauna-lehdelle, Leena-Kaisa ja Janne lähettivät vielä kootusti palautetta koko ryhmälle: ”Kaikki tiimit olivat päässeet hyvin sisälle projektin tavoitteisiin, saunomisen kulttuuriin, Suomen Saunaseuraan ja Sauna-lehteen. Konseptit olivat huolella mietittyjä ja oli ilo huomata, miten tiimit lähestyivät projektin aihetta laajasti ja kukin omalla tavallaan. Keskusteluraatien tiivistetyt tulokset olivat erittäin hyviä ja kertovat havainnollisesti lehden merkityksestä jäsenilleen.”

Tietoa Krean ja Sauna-lehden yhteistyöprojektista sekä opiskelijatiimien tuottamaa sisältöä on julkaistu  Sauna-lehden numeroissa vuoden 2020 aikana. Opiskelijoiden ehdottamista sisältökonsepteista osa otettiin käyttöön heti ja osa lähti jatkokehittelyyn tulevia uudistusaskeleita varten. Opiskelijat olivat tyytyväisiä projektiin ja sen antiin: ”Teimme ja opimme paljon. Haastavaa oli valita ideoista parhaat ja kiteyttää niistä konsepteja. Projektiin kuului luomisen tuskaa ja kovaa puurtamista, mutta saimme suunnittelutyöhön vapaat kädet ja oli palkitsevaa tuntea, että meihin luotettiin.”

Lue lisää Krean viimeaikaisista yritysprojekteista: Luova toimisto Krea tutkii asiakkaita, kirkastaa konsepteja ja kertoo tarinoita

Kuvat: Sauna from Finland https://saunafromfinland.fi/

Asiakas

Sauna-lehti ja Suomen Saunaseura

Krean tarjoamat palvelut

Krea teki Sauna-lehdelle lukijatutkimusta fokusryhmähaastatteluina, luovaa konseptisuunnittelua sekä artikkelisisältöjä kuvineen, infograafeineen ja esimerkkileiskoineen. Tässä referenssiartikkelissa käytetyt kuvat meille tarjosi Sauna from Finland.