Haaga-Heliasta Qurun toimitusjohtajaksi: Mira Mäkiranta

Digitaalisen analytiikan ja markkinoinnin toimisto Qurun toimitusjohtaja Mira Mäkiranta on edennyt urapolullaan vakuuttavasti. Mira valmistui markkinoinnin tradenomiksi Haaga-Heliasta vuonna 2004. Sen jälkeen hän on toiminut web-analyytikkona, konsulttina sekä analytiikkatiimien vetäjänä. Lisäksi Miralla on kokemusta markkinointitutkimuksesta ja Google Analytics -kouluttajan tehtävistä. 1.6.2019 alkaen Mira on toiminut markkinointi- ja analytiikkatoimisto Qurun toimitusjohtajana.

Quru tuo analytiikan digimarkkinoinnin ytimeen

Quru on Salomaa-yhtiöihin kuuluva analytiikkayritys, jonka missiona on auttaa asiakkaitaan siivilöimään dataa niin, että se tukee ydinliiketoimintaa. ”Tärkeintä on nähdä datan seasta olennaiset asiat ja miettiä, mitä datan kanssa kannattaa tehdä”, Mira korostaa. Toimitusjohtajana tärkeimmäksi taidokseen Mira mainitsee kykynsä lähestyä liiketoimintaa kokonaisuutena ja pitää langat käsissään.

Miran mukaan Qurussa uskotaan, että analytiikan tulee olla kaiken digitaalisen markkinoinnin ja myynnin keskiössä ohjaamassa toimintaa ja päätöksentekoa. Digitaalinen analytiikka on markkinoinnin perusta: sen avulla voidaan tehdä perusteltuja muutoksia markkinoinnin tehostamiseksi.

Innostus markkinointia ja alaa kohtaan vei toimitusjohtajaksi

Haaga-Helian tradenomiopintojen jälkeen Mira täydensi osaamistaan Helsingin yliopistossa. Samoihin aikoihin työskentely Taloustutkimuksen tutkijana innosti häntä sukeltamaan yhä syvemmälle data-analytiikkaan. Taloustutkimuksesta Mira siirtyi vuonna 2007 Satama Analyticsiin (nykyiseen Trainers’ Houseen), jossa hän viihtyi kolme vuotta. Työura Qurulla alkoi vuonna 2010, ja Mira onkin yksi Qurun perustajajäsenistä.

Opiskeluaikanaan Mira oli kiinnostunut numeroista, mutta myös kirjoittamisesta. Silloin Mira ei vielä haaveillut johtajuudesta, vaan tähtäimessä oli markkinointialan asiantuntijuus. Vuosien varrella kasvava innostus ja kiinnostus alaa kohtaan kuitenkin veivät vääjäämättä kohti johtajuutta. Toimitusjohtajaksi Mira ei kuitenkaan ryhtynyt johtamisen halusta, vaan Qurun takia: ”Firma on minulle tärkeä ja on hienoa olla viemässä sitä seuraavalle tasolle.”

Qurun_toimitusjohtaja_Mira_Mäkiranta_Haaga-Helian_haastattelussa

Dataa ja empatiaa

Nykyisessä työssään Mira nauttii eniten ihmisten kanssa työskentelystä ja yhteisistä keskusteluista: ”Vaikka tulemme datan maailmasta, olennaista on muistaa, että ihmiset tätä työtä kuitenkin tekevät. Nautin keskusteluista erilaisten ihmisten kanssa, sekä asiakkaiden että omien työntekijöiden.” Empatiaa ja ihmistaitoja tarvitaan Miran mukaan markkinointityössä tehtävistä riippumatta.

Qurun työkulttuurin vahvuus on Miran mukaan avoin viestintä sekä se, että työntekijät saavat olla omia itsejään: ”Meillä on erilaisia ihmisiä erilaisissa rooleissa ja matala organisaatio. Kaikki saavat sanoa mielipiteensä ja viihdymme toistemme seurassa myös työajan ulkopuolella.”

Miten voi työllistyä web-analytiikan pariin?

Ihmistaitojen lisäksi Mira kokee olevansa erityisen taitava web-analytiikassa ja etenkin Google Analyticsin hyödyntämisessä. Mira on viettänyt asiantuntijana paljon aikaa Analyticsin parissa, ja hän pitää edelleen koulutuksia sen käytöstä.

Miran mukaan web-analytiikan parissa työskentelee paljon eri opiskelu- ja työtaustan omaavia ihmisiä: ”Qurussa on työskennellyt monia loistavia analytiikkoja filosofeista geologeihin.” Tällä hetkellä Qurun työyhteisö koostuu noin 30:sta markkinoinnin ja analytiikan ammattilaisesta. Työelämässä markkinointi- ja analytiikkaosaamisen yhdistäminen on vahvuus ja kilpailuetu, joka avaa ovia digitaalisen markkinoinnin ja myynnin ydintehtäviin.

Mira painottaa, ettei ole mitään yhtä oikeaa polkua, miten päästä työskentelemään datan ja web-analytiikan pariin, vaikka yleisin reitti onkin kaupallinen tai teknillinen koulutus. Tärkeintä on Miran mukaan halu ja into oppia koko ajan uutta: ”Ole kiinnostunut datasta sekä erilaisista digitaalisen markkinoinnin työkaluista. Niistä löytyy paljon tekemistä nyt ja erityisesti tulevaisuudessa!”

Miran työnhakuvinkit markkinoinnin opiskelijoille:

  1. Tee persoonallinen hakemus
  2. Älä kirjoita samaa hakemustekstiä kaikkiin yrityksiin
  3. Ole sinnikäs: ikinä ei tiedä, milloin unelmiesi työpaikka aukeaa!

Lue lisää analytiikka- ja markkinointitoimisto Qurusta