Opiskelijat tapahtumatuotannon ytimessä
Keväällä Haaga-Helian opiskelijat osallistuivat MediaGurun järjestämän Markkinoinnin ja journalismin risteyksessä -seminaarin tuotantoon. Kyseessä oli todellinen asiantuntijatapahtuma, johon osallistui edustajia mediataloista, viestinnän asiantuntijoita, opiskelijoita ja alan toimijoita. Projekti tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden toimia aidossa tuotantoympäristössä, jossa jokainen vaihe ideoinnista toteutukseen oli osa oppimista.
Kokonaisuus rakentui vaiheittain
Projekti alkoi kurssikutsusta, joka tarjosi mahdollisuuden osallistua tapahtuman toteutukseen opintopisteitä vastaan. Ensimmäisessä tapaamisessa opiskelijat saivat briiffin MediaGurun edustajilta ja suunnittelutyö käynnistyi luokkahuoneessa. Työskentelyyn muodostettiin kaksi tiimiä, asiakaskokemus ja sisällöntuotanto, joissa opiskelijat jakoivat rooleja oman osaamisensa ja kiinnostuksensa perusteella. Molempiin ryhmiin nimettiin projektipäälliköt, jotka vastasivat etenemisestä ja koordinaatiosta. Alkuvaiheessa kokonaisuus tuntui laajalta ja osin epäselvältä. Työn edetessä tehtävät alkoivat kuitenkin jäsentymään. Säännölliset palaverit ja tiivis yhteistyö tukivat työn etenemistä. MediaGurun toimittaman visuaalisen ohjeistuksen avulla opiskelijat lähtivät suunnittelemaan tapahtuman ilmettä ja sisältöä. Viestintäsuunnitelma rakennettiin nopeasti kahden viikon aikataululla ja siihen sisältyi uutisia, somejulkaisuja sekä kohderyhmää puhuttelevia nostoja.
Tapahtumaa varten toteutettiin muun muassa aikatauludiat, mediaseinä, paikan kartta, visuaaliset opasteet sekä vieraita ohjaavia materiaaleja. Tapahtumaa edeltävänä päivänä opiskelijatiimit kokosivat paikan valmiiksi. Infotiski ja narikka pystytettiin, tekniikka testattiin, ja ohjelman aikataulu käytiin järjestelmällisesti läpi.
Seminaaripäivä eteni sujuvasti
Aamulla ovet avautuivat klo 8.30. Vieraat vastaanotettiin infotiskillä, josta he saivat nimikyltit ja ohjeistuksen päivän kulkuun. Tapahtuman alussa pidettiin juonto ja tervetulotoivotukset. Ohjelma jatkui keynote-puheenvuoroilla, joissa käsiteltiin mm. median ja markkinoinnin muuttuvaa suhdetta. Tekniikka toimi moitteettomasti AV-opiskelijoiden vastatessa esitysten sujuvuudesta. Yleisö osallistui keskusteluihin, ja opiskelijat ohjasivat vuorovaikutusta mikrofonien avulla.

Esitysten jälkeen puhujat haastateltiin mediaseinällä. Näistä saatiin arvokasta materiaalia tapahtuman jälkimarkkinointia varten. Tapahtuman tunnelma tallentui kuviksi ja videoiksi kahden kameran voimin. Lounaan jälkeen osallistujat siirtyivät työpajoihin, joissa käsiteltiin ajankohtaisia teemoja kuten sisällöntuotannon uudet muodot, journalistinen vaikuttavuus ja tulevaisuuden mediaosaaminen. Työpajoja ohjasivat MediaGurun asiantuntijat sekä Uusi Juttu -toimituksen perustajajäsen Jussi Sippola.


Oppimista, joustavuutta ja yhteispeliä
Tapahtumapäivä osoitti opiskelijoiden kyvyn toimia vastuullisesti ja ammattimaisesti. Roolit vaihtelivat tilanteen mukaan ja yhteistyö toimi saumattomasti. Esimerkiksi asiakaskokemustiimin projektipäällikkö päätyi lopulta vastaamaan myös kameratyöskentelystä. Viime hetken muutoksista huolimatta kokonaisuus saatiin hallitusti maaliin. Yli 70 prosenttia tapahtuman osallistujista antoi erittäin positiivista palautetta. Tapahtuma koettiin onnistuneeksi niin sisällön kuin toteutuksenkin osalta. Opiskelijat saivat arvokasta kokemusta tuotantoprosessista ja saivat lisäksi työtodistukset, jotka osoittavat osaamisen soveltamista käytännössä. Projekti oli monelle osallistujalle merkityksellinen ja opettavainen, ja se toi konkreettista näkökulmaa viestinnän ja tapahtuma-alan työelämätaitojen kehittämiseen.
