Nico Härkönen, 25, on toimitusjohtaja – ja oman yrityksensä Mainostoimisto Sinisen Härän perustaja. Titteleitä tärkeämpää Nicolle on kuitenkin se, mitä työssä pääsee käytännössä tekemään.

Hurjasta työmotivaatiosta kertoo, että vaikka kohdalle sattuisi Eurojackpot-voitto, työt jatkuisivat Nicon mukaan aivan varmasti.

Nico on valmistunut Haaga-Heliasta vuonna 2013. Armeijan jälkeen ammattikorkeakoulu veti puoleensa työelämäläheisyytensä ansiosta. Suuntautuminen mainosalalle oli selvää alusta lähtien.

Hyppy tuntemattomaan

Työharjoitteluun Nico suuntasi Berliiniin, vaikka siellä ei ollut valmiina työpaikkaa eikä hän osannut sanaakaan saksaa. Harjoittelupaikka löytyi pian verkkokaupan ja verkkomarkkinoinnin parista.

Nico kannustaa opiskelijoita olemaan rohkeita työnhaussa: ”Kannattaa hakea ihan rohkeasti vaan paikkoihin, joista saattaa ensi alkuun tulla fiilis, etten mä tuonne pääse.”

Kun Nico palasi harjoittelun jälkeen Suomeen, kohdalle sattui mainosalan toimeksianto. Niinpä yrittäjäperheen kasvatti päätti perustaa Sinisen Härän. Opinnäytetyönsä hän sai tehtyä kätevästi omalle yritykselle.

Opinnoista apua työelämässä

Opinnoista hyödyllisimpinä Nico mainitsee työharjoittelun ja yritysasiakkaille tehdyt projektit. Myös opiskelijakontakteista on ollut paljon apua, kun alaan liittyvistä asioista on voinut keskustella opiskelijakollegoiden kanssa. Tutulta porukalta on saanut hyviä vinkkejä mainostoimiston pyörittämiseen.

Tyytyväisten asiakkaiden aikaansaaman kasvun myötä Nicon päivät Sinisen Härän pyörittäjänä tuntuvat hurahtavan ohi. Välillä aika on loppua kesken.

Opiskelijakontakteista on ollut hyötyä tässäkin: Sininen Härkä on rekrytoinut jo kolme Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijaa.

Tulevaisuuden haaveena isompi Härkä

Nico kertoo toivovansa yrityksensä kasvun jatkuvan. Tavoitteet hän on asettanut korkealle. Yhtenä unelmana on toiminnan laajentaminen Espanjaan, jonne Nicolla on ollut läheiset suhteet lapsuudesta saakka.

Mutta vaikka toimisto tulevaisuudessa kasvaisikin, Nico ei jättäisi asiakkaittensa parissa työskentelyä. ”Juuri se asiakkaiden kanssa yhdessä tekeminen on sellaista, mitä en halua antaa pois.”

Miten syntyi nimi Sininen Härkä?

Monien hyvien ideoiden tapaan nimi mainostoimistolle syntyi unessa. Härkä on Espanjan kansalliseläin, ja kiinalaisessa horoskoopissa härkä kuvastaa täydellisesti Nicon tinkimätöntä työasennetta: ”päättäväinen ja peloton uurastaja, aina valmis keskusteluun”.