”Me tehtiin MTV3:lle filmi, missä Heikki Kovalainen seikkaili järven jäällä. Olimme junnutiiminä jeesaamassa. Ne ostivat sitten sen meidän ajatuksen, joka päätyi kampanjaksi asti.” Antista se, kuinka sohvannurkassa paperille tuherrettu tuumailu jalostuu valmiiksi työksi, on alan hienoimpia mutta samalla haastavimpia puolia.
Antti Heimo, copywriter mainostoimisto DDB:ltä, viihtyy vapaalla esimerkiksi artesaanioluen, jalkapallon ja liian harvoin kulttuurin parissa. Työkokemusta hänellä on vuosien varrelta eri mainostoimistoista kuten TBWA\PHS, Citat ja Taivas.
Työssään Antti kohtaa mainonnan ohella usein sosiaalisen median, digitaalisen palvelumuotoilun ja sisältökampanjoiden suunnittelun arkea. Brändien kehittämisen keinovalikko on monipuolisempi kuin koskaan.
Palkitsevaa itsensä kiusaamista
Luonteeltaan Antti kertoo olevansa impulsiivinen, nopeasti leppyvä ja utelias. Luovassa työssä hän rakastaa pähkinöiden pureskelua: ”Yritän kräkätä aina annetun toimeksiannon niin, että siitä tulisi jotain vaikuttavaa tai merkityksellistä.”
Prosessi on Antin mukaan välillä itsensä kiusaamistakin. Aluksi tulee aina mieleen niitä helppoja ja huonoja ratkaisuvaihtoehtoja, joista täytyy sitten vaan jalostaa ajatuksia eteenpäin.
”Mutta kyllä siitä valmiista lopputuloksesta sitten diggaa, kun näkee tuotannon valmiina. Että taas tehtiin kuin tyhjästä tuollainenkin projekti.”
Haaga-Heliasta kipinä uralle
Antin mukaan mainonnan ja yritysviestinnän opinnoissa yhdistyvät luovuus ja kaupallisuus inspiroivana sekametelisoppana. ”Haaga-Heliassa erilaisten yritysprojektien kautta tuli itselle vahva halu suunnata mainosalalle.”
Viime aikoina Antti on huomannut, että tulevaisuudessa tahtoisi olla vielä enemmän tekemisissä sellaisten brändien kanssa, jotka saavat jotain hyvää aikaan maailmassa. ”Tykkään, että asioilla on merkityksellisyyttä, myös muillekin kuin itselleni.”
Opiskelijoita Antti tsemppaa muutamalla neuvolla: ”Puhu hitaammin esiintyessäsi, uskalla kysyä ja älä aliarvioi itseäsi.”