Henkilöbrändättävät pöllöjengiläiset

Luova toimisto Krean opiskelijat pääsivät syksyn aikana työskentelemään MTVn asiantuntijoiden kanssa. MTVllä työskentelee useita alan huipputekijöitä, joiden joukosta tähän projektiin valittiin mukaan kuusi asiantuntijaa. Krealaisten tehtävänä oli tuottaa oman tiiminsä asiantuntijalle brändikäsikirja, jossa käsiteltäisiin hänen brändi-identiteetti, positiointi ja viestintä.

Henkilöbrändin hyödyntäminen työelämässä

Jokaisella meistä on oma henkilöbrändi, mutta harva tiedostaa sen potentiaalin täysin. Kuitenkin ne, jotka osaavat hyödyntää omaa henkilöbrändiään ammatillisten tavoitteidensa tukemiseen, todennäköisesti onnistuvat ja etenevät urallaan parhaiten. Henkilöbrändin oikein hyödyntäminen avaa lukemattomia mahdollisuuksia niin uralla, kuin henkilökohtaisessa elämässäkin. Kaikilla ei kuitenkaan ole tarvittavia resursseja tai osaamista oman henkilöbrändin rakentamiseen tai vahvistamiseen. Tähän hätään Krealaiset auttavat.

Syksyllä 2023 me Haaga-Helian Luova toimisto Krean opiskelijat perehdyimme henkilöbrändäämiseen yhdessä MTV:n huippuasiantuntijoiden kanssa.  Strateginen konseptisuunnittelu ja tarinankerronta -opintojakson toimeksiantona oli tehdä MTV:n kuudelle asiantuntijalle brändikäsikirjat tukemaan heidän henkilöbrändinsä rakentamista. Projektiin saimme mukaan kuusi Maikkarilla eri rooleissa toimivaa asiantuntijaa. Valmennettavat pöllöjengiläisemme olivat toimittaja, tuottaja ja juontaja-ankkuri Jonna Kumpula, viihde- ja tv-ohjelmien vastaava tuottaja Silja Välske, viestinnän asiantuntija Virpi Valtonen, tuoteomistaja Pirkka Maksimainen, asiakkuuspäällikkö Olli Väisänen, ja asiakkuuksien myyntitiimin johtaja Minttu Paju.    

Opintojakso ja samalla lopputuotoksena syntyvien brändikäsikirjojen rakenne jakautui kolmeen osa-alueeseen: brändi-identiteetti, positiointi ja viestintä. Meidät Krealaiset jaettiin kuuteen ryhmään, joista jokainen sai oman valmennettavan asiantuntijansa.  

Projektin kulku ja vaiheet

Brändi-identiteettivaiheessa pääsimme tutustumaan oman pöllöjengiläisemme persoonaan ja arvoihin sekä hänen missioonsa ja visioonsa työelämässä. Tapasimme asiantuntijaamme muutaman kerran opintojakson aikana joko kasvokkain tai Teamsissa, ja haastattelut olivat inspiroivia sekä opettavaisia. Opimme puolin ja toisin – muun muassa saimme vinkkejä, miten haastattelulitteroinnin voi automatisoida Wordin tehtäväksi! Saimme myös harjoitella itse konsultin roolia ja kysyä avoimia kysymyksiä, joihin ei voinut vastata vain ”kyllä” tai ”ei”. Tämä oli silmiä avaavaa, sillä useimmiten olemme itse koulun penkillä valmennettavan roolissa. Saimmekin pöllöjengiläisiltä runsaasti positiivista palautetta siitä, että uskalsimme kysyä rohkeita kysymyksiä, joihin piti oikeasti miettiä vastauksia. Tapaamisissamme oli innostunut tekemisen meininki, joka inspiroi sekä pöllöjengiläisiä että meitä krealaisia aina vain parempiin suorituksiin! 

Identiteetin määrittämisen jälkeen oli vuorossa kohderyhmien ja positioinnin suunnittelu. Asiantuntijamme tulevaisuuden tavoitteita tukevien erottavien tekijöiden löytäminen ei ollut helppoa, mutta kun kohderyhmät ja niille annettava asiakaslupaus kirkastuivat, oli viestinnän suunnittelu tavoitteellista ja selkeää.  

Brändikäsikirjan viestintäosioon loimme kullekin asiantuntijalle yksityiskohtaisen sisältösuunnitelman sekä konkreettisia ehdotuksia sisällöistä, jotta viestintä olisi mahdollisimman kohderyhmälähtöistä. Mietimme viestinnän teemoja ja julkaisukonsepteja, jotka helpottavat asiantuntijamme someviestintää ja tekevät siitä yhdenmukaista ja suunnitelmallista. Lisäksi pohdimme asiantuntijallemme sopivaa äänensävyä, värejä ja kuvamaailmaa. Projektin loppuvaiheessa otimme jokaisesta pöllöjengiläisestä heidän henkilöbrändiänsä tukevan valokuvan ja teimme siitä henkilöbrändikäsikirjaan lehtimäisen kansikuvan. Se oli hauskaa ja opettavaista, sillä kansikuvaan tuli tiivistää myös tärkeimpiä nostoja asiantuntijamme viestinnän sisällöistä.  

Lopputuloksena inspiroituneet opiskelijat ja menestyksellinen projekti

Kokonaisuudessaan yhteistyö MTV: n kanssa oli menestys. Me krealaiset opimme valtavasti henkilöbrändeistä, erilaisista opiskelumenetelmistä, luovuudesta ja media-alasta. MTV oli mielenkiintoinen asiakas ja inspiroiva toimeksiantaja, joka motivoi panostamaan oppimistehtäviimme normaaleja koulutehtäviä huomattavasti enemmän. Vierailut ja vierailijat, valmentajiemme tuki sekä ammattimainen lähestymistapa, jossa piti ottaa vastuuta toimeksiannosta ja tuotoksista siivittivät huimiin oppimistuloksiin. Olimme valtavan innostuneita myös vierailustamme MTV: n studiolla, ja kameramme täyttyivät yhteiskuvista uutispöydän takana!  

MTV:n näkökulmasta puolestaan projektissa mukana olleiden pöllöjengiläisten itsetuntemus ja henkilöbrändäysosaaminen syventyi. Asiantuntijat saivat monipuolisen, heille laaditun brändikäsikirjan lisäksi lämpimiä muistoja tiiviistä yhteistyöstä opiskelijoiden kanssa. Ohessa muutamia otteita pöllöjengiläisten palautteista:  

”Sain syksyn päätteeksi brändikäsikirjan, johon on häkellyttävän hienosti kiteytetty kaikki olennainen ja josta saan valtavasti oppeja tulevaisuuttakin ajatellen etenkin sosiaaliseen mediaan, jonka tekemisessä olen toistaiseksi aika lähtökuopissa. ” 

Pää on vieläkin pyörryksissä, miten hienoja esityksiä saimme nähdä: Krealaiset ovat todella hienosti onnistuneet pääsemään meidän päämme sisälle.  Ammattimainen ote ollut koko projektin läpi. Selvästi tulevaisuuden tähtitekijöitä!  Aidosti työskenneltiin tiiminä. Ihan super lopputulos!!!”

”Oli terapeuttista käydä läpi elämääni ja uraani näiden nuorten kanssa. Koin tulleeni kuulluksi ja ymmärretyksi.”

Osallistuminen avasi omia silmiäni verkostoitumisen ja sosiaalisen median suhteen. Sain näkemystä katsoa taaksepäin työuraani MTV:llä ja oivaltamaan, mitä kaikkea olenkaan päässyt tekemään.

Oli inspiroivaa kuulla opiskelijoiden näkemyksiä ja odotin aina innolla tapaamisiamme.” 

Kannattaa ottaa seurantaan nämä kuusi upeaa pöllöjengiläistä – saatat bongata brändikäsikirjamme ideoita ja oppeja heidän tulevista postauksistaan!  

Kirjoittaja: Katriina Kurronen