Luova toimisto Krean valmentajat Hanna Tattari, Jenni Brisk, Johanna Mäkeläinen, harjoittelija Katriina Kurronen, Veera Nguyen, Merike Koskine, Susanna Luoma ja Ville Lahtinen inspiroituvat Proakatemian luovista opiskelutiloista. Kuva: Jenni Brisk

Luova toimisto Krean valmentajat vierailivat Tampereen Ammattikorkeakoulun  Proakatemiassa, joka on TAMKin yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelman oppimisympäristö. Vierailumme tarkoituksena oli vaihtaa ajatuksia perinteisestä opiskelusta poikkeavista menetelmistämme ja saada uusia ideoita valmentavaan opettajuuteen. 

Tampereen Proakatemiassa opinnot suoritetaan tiimiyrityksessä, jonka opiskelijat perustavat heti opintojen alkuvaiheessa. Kolmen vuoden aikana opiskelijat työstävät asiakasprojekteja ja kartuttavat niin liikevaihtoa kuin työkokemusta. Liiketoiminnan teoriaa opitaan työpajoissa ja alan ammattilaisia kutsutaan sparrailemaan erilaisiin projekteihin liittyvien teemojen mukaan. Teoriaan perehdytään myös kirjoittamalla esseitä, jotka kaikki julkaistaan Proakatemian esseepankissa. Proakatemia juhlii tänä vuonna 25-vuotistaivaltaan ja tähän mennessä on perustettu 42 yritystä. Tänä päivänä mukana on myös kansainvälinen yrittäjyyskoulutusohjelma. Osa perustetuista yrityksistä jatkaa toimintaansa opiskelijoiden valmistumisen jälkeen, noin 35 % valmistuneista jatkaa yrittäjinä. 

Proakatemian tutkintovastaava Hanna Saraketo esitteli 10K-kongin, jota soitetaan, kun tiimin yritys on onnistunut ansaitsemaan 10 000 euroa. Taustalla tonnitorvi, jota töräytellään pienempien kauppojen merkiksi. Kuva: Jenni Brisk

Opettajat valmentajina 

Valmentava toimintamalli on Kreaa ja Proakatemiaa yhdistävä tekijä. Proakatemian jokaisella yrityksellä on oma valmentaja, joka ohjaa ja tukee tiimiä yhteisellä matkalla opintojen valmistumiseen saakka. Proakatemian valmentajien ja opiskelijoiden mukaan kolmen vuoden aikana sattuu ja tapahtuu monenlaista, mutta tärkeimpänä koetaan yhdessä tekeminen, käytännössä oppiminen ja työelämään kasvaminen.  

Valmentajan lähtökohta opetuksessa on erilainen, kuin perinteisen lehtorin. Valmentava opetus pohjaa coaching-malliin, jossa valmennettavaa ohjataan löytämään vastauksia ja ratkaisuja itse. Valmentaja kysyy ja voi antaa vinkkejä suunnasta, eikä aina anna suoria vastauksia. Tämä voi toisinaan turhauttaa opiskelijoita, jotka haluavat nopeasti vastauksia, jotta homma etenisi. 

Proakatemian valmentajat antavat opiskelijoiden välillä tehdä valintoja, jotka saattavat päätyä umpikujaan. Tosielämän kokemus opettaa parhaiten ja auttaa oivaltamaan. Kokeilukulttuuri ja vaihtoehtojen itsenäinen testaus kasvattavat rohkeutta, kun huomaa, että maailma ei kaatunutkaan ja tästä mennään nyt toisella tavalla eteenpäin. 

Kreassa valmentajien rooli on opastavampi. Projekti kestää yleensä 16 viikkoa ja sinä aikana tulee saada tuotettua asiakkaalle julkaisuvalmista materiaalia. Tämän vuoksi Krean valmentajilla on projektin isot langat käsissään. Selkeät raamit antavat opiskelijoille vapauden keskittyä luovaan ideointiin ja lopputuotosten työstämiseen.

Löysimme nopeasti yhteisen sävelen Proakatemian valmentajien kanssa, myös Antti Vuennon (Proakatemia) ja Ville Lahtisen (Luova toimisto Krea) tyyli mätsäsi. Kuva: Katriina Kurronen

Tuliaisina kehitysideoita 

Inspiroiva päivä herätteli paljon uusia ajatuksia. Krean valmentajat ihastelivat TAMKin monipuolisia tiloja, jotka tukivat hienosti tiimityöskentelyä, työpajoja, tuotantoja ja luovaa ideointia. Yhteisöllisyys ja hyvä tunnelma oli käsinkosketeltavaa. Opiskelijoiden itseohjautuvuus ja rohkeus hypätä uusiin tilanteisiin oli upeaa kuultavaa. Tuomisina Kreaan saimme hyviä ideoita valmentajuuden kehittämiseen. Aiomme haastaa opiskelijoitamme oma-aloitteisuuteen vieläkin enemmän, sillä huomasimme Proakatemian esimerkeistä, että autamme toisinaan opiskelijoitamme turhan paljon. Pohdimme, että kevyt kilvoittelu tiimien kesken voi myös joskus olla paikallaan. Olemme hieman vältelleet kilpailuasetelman asettamista, mutta tervehenkinen pitchaus-kisa voikin virittää tiimihenkeä ihan uudelle tasolle. 

Oivalsimme, että valmentajan olisi hyvä olla tavattavissa myös tuntien ulkopuolella rennon rupattelun merkeissä. Tällöin voisi sparrailla nuoria myös meneillään olevien projektien ulkopuolisista haasteista. Esimerkiksi työharjoittelun hakeminen tuntuu olevan yksi ikuisuusteema, jossa Krean valmentajat pyrkivät aina auttamaan. Tulemmekin tarkastelemaan oppimistilojemme sopivuutta luovan työn tekemiseen sekä spontaanien kohtaamisten mahdollistamiseen. Yhteisöllisyyden tukeminen on Kreassa tärkeää ja haluamme jatkossa panostaa siihen vieläkin enemmän. 

Kirjoittaja: Jenni Brisk, Krean valmentaja ja vetäjä