Luova toimisto Kreassa tehdään historiaa lähes päivittäin. Krealaisten tuottama TikTok -konsepti antaa myös Lotta Svärd -säätiölle mahdollisuuden tuoda pala historiaa nykypäivään nuoria kiinnostavalla sisällöllä. 
 
Lotta Svärd -järjestö oli merkittävä naisten vapaaehtoinen maanpuolustusjärjestö, joka toimi Suomessa vuosina 1921–1944. Vuosien aikana järjestössä toimi yhteensä n. 240 000 lottaa ja pikkulottaa. Järjestö lakkautettiin vuonna 1944, josta seuraavan vuonna perustettiin Lotta Svärd -säätiö. Säätiön tehtävänä on huolehtia lotista ja pikkulotista loppuun saakka sekä näyttää mallia, tarjota tukea yhteiskunnan hyvinvointia tukevalle hyväntekemiselle mm. vuosittaisilla stipendeillä. 

Koska ihmisillä on tapana unohtaa historia liiankin nopeasti, on Lotta Svärd Säätiö tehnyt lotille tärkeän lupaukset. Säätiö on luvannut siirtää lotilta perintönä saadut arvot ja tietotaitoinen seuraaville sukupolville. Avuksi lupauksen toteuttamiseen pyydettiin Luova toimisto Krea opiskelijoita, sillä kuka osaisi tuottaa parempaa sisältö kohderyhmälle, kuin kohderyhmä itse? 

Projekti aloitettiin keväällä 2023 haastattelemalla mahdollisia kohderyhmiä. Tarkoituksena oli selvittää mitä nuoret tietävät lotista sekä millaisia ovat mielikuvia lotta svärd tuo mieleen. Tämän lisäksi selvitettiin perinpohjaisesti, missä ja millaista sisältöä kohderyhmä kuluttaa eniten. Lopulliseksi kohderyhmäksi valikoituivat 15–30-vuotiaat nuoret ja nuoret aikuiset sekä julkaisualustaksi nuorison suosima sisältökanava TikTok. 
 
Projekti jatkui palaamisella alkuperäisen toimeksiantoon. Usean briiffin uudelleen hiomisen jälkeen projektin tavoite oli opiskelijoille kirkas kuin järvivesi: Suunnitella, ideoida ja tuottaa TikTok sisältöä, jonka avulla tuotaisiin esille lottaperinnettä ja arvoja nykypäivään nuorille kiinnostavalla ja samaistuttavalla tavalla. 

Lottaperinteen syvimmän merkityksen ymmärtämiseksi, Krealaiset tekivät opintomatkan Tuusulassa sijaitsevaan lottamuseoon. Käynti museossa lisäsi ymmärrystä siitä, merkittävää työtä Lotta Svärd on tehnyt ja tekee suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin eteen. Vierailu herätti myös erilaisia kysymyksiä mm. siitä miten lottien alkuperäiset arvot isänmaallisuus, vastuullisuus ja kumppanuus sopivat nyky-yhteiskuntaan tai millaisia nykypäivään sopivia arvoja ne pitävät sisällään? 

Arvot, joiden ympärille krealaiset päätyivät rakentamaan videokonsepteja, olivat arjenneuvokkuus, yhteiskuntavastuu, kumppanuus, toisten auttaminen ja usko tulevaan. Tavoitteena oli tuoda myös esille, että monissa iän ja kokemuksen tuomista eroista huolimatta meillä kaikilla on jotain yhteistä.  

Sadoista ideoista käsikirjoitettavaksi valikoitui parhaiten projektin tavoitteita tukevat konseptit. Kuvauspäivänä videoita tähdittivät lottina ja pikkulottina toimineet Sisko Helena Lahtela, Kaija Uuksulainen ja Elisabeth Rehn. Heidän ennakkoluuloton heittäytymisensä TikTokin tuntemattomaan maailmaan osoitti, kuinka tärkeää ja hedelmällistä on kokeilla uusia, vaikkei niitä täysin ymmärräkään. Vastavuoroisesti opiskelijoille tarjoutui mahdollisuus kuulla ja samaistua siihen, että nuoret ovat tehneet nuorille ominaisia asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Oivallettiin, ettei ikääntyminen tee ihmisestä tietynlaista, vaan iästä ja erilaisista elämänkokemuksista huolimatta, jokainen pikkulotta toi omalla persoonallaan merkittävän lisäarvon projektiin. Ilon täyteisen kuvauspäivän ja videoiden editoinnin jälkeen syntyi kuudesta TikTok-videosta koostuva konsepti nimeltä ”Nuoret ja lotat kohtaavat”. 

Luovan konseptisuunnittelun lisäksi opittiin, että avoin mieli, uteliaisuus sekä halu kuunnella ja ymmärtää ovat avain asemassa merkityksellisen sisällön luomisessa. Tällainen asennoituminen luo pohjan myös aidolle kanssa käymiselle ja yhtäläisyyksien löytämiselle kaikissa kanssa käymisissä. 

Luova toimisto Krean toimeksiannot tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella tärkeitä työelämäntaitoja, joita on mahdotonta kehittää pelkästään luentoja seuraamalla. Epävarmuuden sietokyvyn kehittäminen, ideointi tiiminä ja työskentely monimuotoisen tiimin ja sidosryhmien kanssa olivat vahvasti läsnä koko projektin ajan.  

Krealaisten tuottamalla TikTok-konseptilla modernisointiin tapa, joka on aikojen alusta asti ollut perustana ihmiskunnan selviytymiselle ja kehittymiselle. Nimittäin tietotaidon jakaminen perintönä sukupolvelta toiselle. Lottien luottamus sekä usko tulevaisuuteen ja nuoriin, jaettuna ihmiseltä ihmiselle. 

Videot julkaistaan Lotta Svärd Säätiön verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanaville alkuvuodesta 2024. 

Kirjoittaja: Sonja Vuori