Krean hyödyllisyyttä työelämään ei mainosteta turhaan. Krean opiskelija Julia Mäenpää löysi tiensä työharjoitteluun asiantuntijatoimisto Bängeriin nähtyään ilmoituksen Krea Community -Facebook ryhmässä.

Haaga-Helialla on korkeakouluna arvostettu ja hyvä maine, mistä syystä myös Julia kertoo koulun valinneensa. Jo opintojen alussa Julia tiesi haluavansa suuntautua markkinointiin, ja tämä toi hänet Kreaan. Opiskeluidensa aikana hän on suorittanut esimerkiksi opintojaksoja luovan konseptisuunnittelun, tapahtumatuotannon sekä visuaalisen viestinnän parissa. 

Työharjoittelu kokemuksena 

Ilmoituksen nähtyään Julia aloitti hakemisprosessinsa. Prosessiin kuului puhelinhaastattelu, haastattelu sekä lopuksi TikTokiin suoritettava ennakkotehtävä”, Julia kertoo. Ei mennyt kauaa, kun puhelimeen kilahti soitto, jonka seurauksena alkoi uusi työ. Bängerin tiimissä Julia pääsi osaksi monipuolisia ja erilaisia sisällöntuotantoprojekteja. Työtehtäviin kuului sisällön tuottaminen ja editointi sekä kampanjoiden tulosten raportointi asiakkaille, osallistuminen advisory board ja co-creation -projekteihin sekä esittelyiden tai raporttien kääntäminen englannista suomeksi. Harjoittelunsa aikana Julia pääsi myös toimimaan päätähtenä Warnerille tuotetuissa somesisällöissä. Voisi siis sanoa, että työ on tarjonnut todella kattavan skaalan kokemuksia ja kokeiluja eri työtehtävistä. 

Krean opit käytäntöön

Krean käytännönläheinen työskentelytapa valmisti Juliaa erilaisiin projekteihin ja antoi itsevarmuutta omaan työskentelyyn. Hän kokee, että Kreasta saaduista taidoista oli hyötyä ja uskoo ettei olisi ollut samalla tavalla valmis työharjoitteluun ilman Krean oppeja. Julian mielestä parasta harjoittelussa kokemuksena oli sen monipuolisuus. Hän pääsi mukaan erilaisiin projekteihin ja sai paljon kokemusta erilaisista markkinointiviestinnän tehtävistä. Julia toteaa, että paras oppi työharjoittelusta oli se, että pitää luottaa kovemmin omaan tekemiseen ja osaamiseen, eikä vähätellä omia taitoja. 

Työharjoittelun jälkeen Julia jatkaa töitä omalla toiminimellä vaikuttajamarkkinoinnin sekä asiakasprojektien parissa. Hän valmistuu ensi syksynä, minkä jälkeen toiveena olisi tehdä erilaisia somemarkkinoinnin projekteja oman yrityksen kautta asiakkaille. Julian aikomuksena on myös jatkaa vaikuttajamarkkinointia omissa somekanavissaan.  

Julian vinkit Krealaisille ja harjoittelupaikan hakemiseen! 

  1. Luota itseesi ja ole valmis oppimaan uutta. 
  2. Tee sellaista työtä, joka tuntuu hyvältä ja josta saa mahdollisimman paljon itse irti. 
  3. Verkostoidu laajasti alan ihmisten kanssa. 
  4. Älä pelkää kehua itseäsi ja omia taitojasi! 
  5. Jos harjoittelupaikan hakemiseen kuuluu ennakkotehtävä, älä rajoita mielikuvitustasi vaan kerro ne ”hulluimmatkin ideat”. 
  6. Löydä paikka, jossa pääset tekemään sinulle mieleisiä työtehtäviä.